Firma ALAN została założona w 1972 roku przez inżyniera Lodovico Falconi, a nazwa pochodzi od imion jego dzieci : Alberto (AL) i Annamaria (AN) .
W 1971 roku zainspirowały go pewne aluminiowe części rowerowe stosowane w przemyśle rowerowym przez firmę Campagnollo i TTT ( kierownice ). Wtedy zrodził się pomysł wykorzystania aluminium do budowy kompletnej ramy rowerowej. Opracował on innowacyjną technologię produkcji ram rowerowych i wraz z powstaniem firmy została uruchomiona produkcja i sprzedaż aluminiowych ram ALAN.
Patent inżyniera Falconi był prosty a jednocześnie genialny. Odpowiednio przygotowane rurki były na końcach gwintowane i wkręcane do specjalnych muf. Połączenie było zabezpieczone specjalnym klejem używanym w przemyśle lotniczym.
To był przełom w konstrukcji roweru szosowego. Niska waga, duża wytrzymałość i możliwość tworzenia innowacyjnych rozwiązań, poprzez łączenie różnorodnych materiałów, które były niewykonalne przy użyciu tradycyjnej metody spawania, zapewniło tej ramie czołowe miejsce w peletonie. Współpraca i konsultacje z wielkimi mistrzami kolarstwa doprowadziły w końcu do zbudowania pierwszej ramy z włókien węglowych. Falconi opracował kolejną innowacyjną technologię budowy. Testy zakończono wielkim sukcesem w 1976 i po targach w Paryżu, w 1977 uruchomiono produkcje ram karbonowych .
Alan sponsorował takie zespoły jak Magniflex, Vibor, GBC, Selle Royal, Fiorella, Famcucine, Alfa-Lum, Teka (Hiszpania), Varta / Café de Colombia, Fangio (Belgia), Fanini Remac, Fanini 7UP, Fanini Pepsi, Fanini Amore & Vita z niektórymi mistrzami jak Basso, Bertoglio, Gavazzi, Baronchelli, Beccia, Battaglin, Vandi, Thevenet, Kuiper, Lejretta, Parra, Lucio Herrera, Johansson, Pedersen, goliby Golinelli, Clark, Risi, Brugna, Villa
kliknij galerię zdjęć